Vecka 31

Bebisen

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

 Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Du

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka.

Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.

Din graviditet i siffor

  •  Första dagen for din senaste mens var 08-Mar-2009
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 13-Dec-2009 (Skyttens tecken)
  •  Du är gravid i vecka 30+0 (läs mer).
  •  Bebisen väger c:a 1621 gram. *
  •  Bebisen är c:a 41.8 cm från hjässa till fot. *
  •  Du har klarat av 75% av graviditeten.
  •  Du har 69 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 08-Mar-2009 till 06-Jun-2009
  •  Din andra trimester varar från 07-Jun-2009 till 04-Sep-2009
  •  Din tredje trimester varar från 05-Sep-2009 till 13-Dec-2009

    ojoj, redan vecka 31!!! Kan inte fatta att tiden gått så fort ändå!!! Har inte hunnit med att njuta så mycket som jag ville av min graviditet. Men nu nnär jag snart slutar jobba så ska det nog blli bättre.

Klockan är 05,08 och jag kan inte sova inatt igen, mindre kul, men tur jag inte ska jobba förän onsdagmorgon. Så jag ska nog hinna få igen lite av min sömnbrist tillsdess.

Ska på barndop idag i Bunkeflostrand, supertrevligt.

Ska lägga in magbilder när jag kommer hem från barndopet


Nä, nu blir det soffan några timmar innan det är dax att gra sig färdig för att köra!!

Får hoppas jag slipper alla mina sammandragningar imorgon också. I fredags så kunde jag knappt göra något utan att få det.

Har fått operationstid nu också, så nu är dte inte långt kvar tills jag ska jag bli opererad och förhoppningsvis må och bli en bättre människa




Kommentarer
Postat av: emma

jo, hoppas de.. gud vad jag stör mig på de jävla spjälsängsksyddet som jag inte kan få på.. hur svårt kan de vara egentligen.. va ska du hitta på idag i det här blåsiga vädret?

kram

2009-10-04 @ 08:48:49
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Mindy

God eftermiddag gumman.Ja nu är det inte allt för lång tid kvar..man vill bara att tiden ska gå snabbare så man har sin bebis i famnen & myser..Hoppas att du får en skön söndag med magen i vädret.kram kram

2009-10-04 @ 13:40:33
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Liw

Oj, redan v 31, nu börjar det närma sig :)

Härligt med barndop och ja jag vill se magbilder sen :)

kram kram

2009-10-04 @ 15:21:33
URL: http://preggomonster.blogg.se/
Postat av: emma

Tack så jätte mycket:)

Ja, vi fick köpa ny spjälsäng för den vi hade var 5 cm kortare både bred och läng och de visade sig att det var den gammla sängen nu så var de nya längder på de hensvik sängarna ikea hade och Tobbe vill jag ska bli nöjd med barnrummet så han var snäll och köpte spjälsängen till mig och NU har jag äntligen fått rätt på spjälskyddet:)



Hur gick det på barndopet:)?

kram

2009-10-05 @ 08:12:30
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Mindy

Godmorgon gumman..Hoppas att du har sovit gott & får en skön start på veckan med killen din.kram rkam

2009-10-05 @ 11:07:06
URL: http://blondis81.blogg.se/
Postat av: Emma

hehe okej!

Vad hittade ni för skojj på IKEA?

jo de hör till:)

Hoppas du får en bra måndag du med:)

hoppas ni har tur med värdet idag med ler

kramar.

2009-10-05 @ 14:05:25
URL: http://lillemspems.blogg.se/
Postat av: Liw

Jo min måndag har varit bra, lång men bra :)



MM, jag är mest nyfiken på vem det är som bor i magen, ska bli så spännande att få se det :)

kram kram

2009-10-05 @ 16:49:43
URL: http://preggomonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0